Suomeksi

HELENE SCHJERFBECK (1862-1946)

En av Finlands och Nordens främsta konstnärer genom tiderna, kanske den främsta, är Helene Schjerfbeck (1862–1946).

Schjerfbeck flyttade till Ekenäs 1925 och bodde i staden till 1941.  Innan hon bosatte sig i Ekenäs permanent hade hon målat här ett par somrar och blivit betagen av den lummiga grönskan och friden.

Hon gjorde utflykter till Hagen och Ramsholmen, hon promenerade i Gamla Stan och hade en favoritbänk i Skepparträdgården där hon ofta satt och också målade.

Många av hennes mest kända målningar blev till under Ekenäsåren. Alarm, Hyresvärden, Skuggan på muren, Hjördis, Stilleben i grönt och Karin är några exempel.

Hon var tillbakadragen och försynt och hade svårt att få modeller. Hon målade därför om gamla motiv flera gånger. I dem kan man se hennes utveckling från realism och naturalism till impressionism och modernism. 

I brist på modeller målade hon också många självporträtt som på slutet skoningslöst avslöjade hennes åldrande.

Konsthandlare Gösta Stenman blev hennes välgörare. Han ordnade separatutställningar, först i Helsingfors och sedan i Stockholm. De svenska kritikerna fick upp ögonen för hennes konst. En av dem skrev:

Inför Helene Schjerfbecks konst tystnar av sig själv frågan om gammalt eller nytt, ja, till och med gott eller dåligt. Här står man inför den stora konsten, här är heligt rum.

En annan kritiker skrev: Hennes dukar kommer en gång att betraktas som dyrbarheter som tillhör Europa.

Han blev sannspådd. Hennes konst har sålts till de högsta priserna någonsin i Finland.

I Ekenäs´ museicentrum EKTA (Gustav Wasas gata 11) finns en permanent Schjerfbeckutställning med några av hennes tavlor. Museet ordnar också Schjerfbeckvandringar som tar deltagarna till de miljöer och platser där hon målat.
<Tillbaka

Helene Schjerfbeck (1862–1946)

Kautta aikojen Suomen ja Pohjoismaiden tunnetuimpiin taiteilijoihin kuuluu Helene Schjerfbeck (1862–1946).

Schjerfbeck asui Tammisaaressa vuosina 1925–1941. Jo sitä ennen hän oli viettänyt kaksi kesää kaupungissa maalaten ja ihastunut sen vehreyteen ja rauhaan.

Hän retkeili Hagenissa ja Ramsholmenissa, käveli Vanhassa kaupungissa ja istui usein mielipaikallaan Laivurinpuistossa maalaten.

Monet hänen tunnetuimmista maalauksistaan syntyivät Tammisaaren vuosina: Alarm, Hyresvärden, Skuggan på muren, Hjördis, Stillleben i grönt ja Karin, muutamia mainitaksemme.

Hän oli vetäytyvä ja vaitonainen eikä hänen ollut aina helppo löytää malleja. Siksi hän maalasikin samoja aiheita toistamiseen. Maalauksista voi nähdä hänen kehityksensä realismista ja naturalismista impressionismiin ja modernismiin.

Mallien puuttuessa hän maalasi myös useita omakuvia, jotka lopulta myös säälimättömästi paljastivat hänen ikääntymisensä.

Taidekauppias Gösta Stenmanista tuli hänen hyväntekijänsä. Hän järjesti näyttelyitä, ensin Helsingissä ja myöhemmin myös Tukholmassa. Ruotsalaisten kriitikoiden näkemykset edesauttoivat ymmärtämään hänen taidettaan. Eräs arvostelu kuuluu:

”Helene Schjerfbeckin taiteessa hämärtyy vanhan ja uuden, jopa hyvän ja pahan(huonon?) välinen raja. Katsoja seisoo suuren taiteen äärellä, pyhässä tilassa.”

Toinen kriitikko kirjoitti: ”Jonain päivänä hänen teoksensa nähdään eurooppalaisina kalleuksina”.

Näin tapahtuikin. Hänen taiteestaan maksetut hinnat ovat Suomen kaikkien aikojen korkeimmat.

Tammisaaren museossa EKTAssa (Kustaa Vaasan katu 11) on pysyvä Schjerfbeck-näyttely, jossa on esillä muutama hänen tauluistaan. Museon toimesta järjestetään myös opastettuja Schjerfbeck-kävelykierroksia, joilla vierailijat saavat tutustua taiteilijalle tärkeisiin ympäristöihin ja paikkoihin.
<Takaisin